خبر یزد

آخرين مطالب

بیش از نیمی از زمان کاری کارگران یزدی همراه با استرس شغلی اقتصادي

بیش از نیمی از زمان کاری کارگران یزدی همراه با استرس شغلی
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانیزد اعلام كرد: بیش از نیمی از زمان کاری کارگران این استان با استرس شغلی همراه است.
به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمدحسین ریاحی» در نشستستاد فرهنگی، اجتماعی مدیریت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان ضمن بیان اینمطلب، افزود: براساس سفارش معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیو با همکاری سازمان بهزیستی کشور، مطالعاتی در سراسر کشور صورت گرفت که براساس آن بررسیسلامت روانی در حالت خوش‌بینانه نشان داد کهشیوع مشکلات روانشناختی کارکنان جامعه کار و تولید در کشور 35 درصد و در سطح استانیزد حدود 42 درصد است .
وی در همین رابطه ادامه داد: این در حالی است كه شیوعاین مشکلات در حالت بدبینانه در کشور 61 درصد ولی در استان 69.6 درصد است .
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان كرد: براساس یافته‌هایاین پژوهش، شایعترین مشکلات محیط کاری در کارکنانمراکز تولیدی و صنعتی در استان، تفاوت زیاد بین حقوق و دستمزد کارگران با مدیران، فقدانیا کمبود تسهیلات پزشکی در محیط کار و خستگی جسمانی ناشی از کار است .
ریاحی مهمترین مشکلات محیط کاری در کارکنان این جامعهرا سر و صدای زیاد محیط کار، نگرانی از تامین هزینه مسکن و نبود تسهیلات و برنامه‌هایمشاوره روانشناختی عنوان کرد .
وی همچنین در ادامه به عوارض و پیامدهای استرس اشارهکرد و افزود: خستگی بیش از حد، اضطراب و نگرانی و بی حوصلگی از شایعترین نشانگان استرسدر کارکنان جامعه کار و تولید در استان است که با شایعترین نشانگان موجود در کشور تاحدودی شباهت دارد .
مدیر كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان در ادامه براساسیافته‌های پژوهش ارائه شده، شدیدترین نشانگان استرس شغلی کارکنان مراکز تولیدی و صنعتیاستان را خستگی بیش از حد، احساس دلتنگی و غمگینی و نیز کمردرد خواند .
وی با بیان این که سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کردهاست که تا سال 2020 میلادی 15 درصد از معلولیت‌های انسانی مربوط به بیماری‌های روانیعصبی خواهد بود، گفت: افسردگی به تنهایی مسئول 5.7 درصد آنهاست.
ریاحی افزود: همچنین از 10 علت عمده معلولیت‌ها در سراسرجهان، 5 مورد آن مربوط به بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اسکیزوفرنیا و مواردمشابه است .
وی بر توجه بیشتر به مشکلات سلامت روانی کارگران دراستان اشاره کرد و در نظر گرفتن راهکارهایی به منظور کاهش استرس را از موارد اولویت‌دارخواند .
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در حوزه مشکلاتسلامت روانی بر حسب نوع کار، کارگران ساده و سپس کارگران نقلیه به صورت همزمان، بیشاز دیگر کارکنان مراکز صنعتی و تولیدی استان درگیر مشکلات سلامت روانی هستند .
این مقام مسئول در ادامه این جلسه اعلام کرد: یافته‌هاحاکی از این است که در استان شیوع اختلالات و مشکلات روانشناختی در زنان، شاغلین قراردادی،کارگران روزکار و افراد مجرد بیشتر از گروه‌های مقابل است .
وی ادامه داد: شایع ترین مشکلات شناسایی شده در کشورنیز به ترتیب فقدان تسهیلات و برنامه‌های مشاوره روانشناختی، فقدان تسهیلات مشاورهپزشکی در محیط کار و تفاوت زیاد بین حقوق و دستمزد کارگران با سرپرستان و مدیران استکه در استان نیز هشت مورد از این مشکلات با موارد شایع در کشور مطابقت دارد .
ریاحی افزود: به لحاظ میزان اهمیت و شدت فشارزا بودنمشکلات،‌ فقدان تسهیلات و برنامه های مشاوره روانشناختی، نگرانی از تامین هزینه‌ی مسکنو سر و صدای زیاد در محیط کار رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند و همینعوامل در استان نیز یك تا سه رتبه اول را تشکیل می‌دهند که تا حدودی با وضعیت کشورمنطبق است .
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در بخشدیگری از سخنانش احترام آمیز بودن رفتار مدیر با کارکنان، توانایی مشخص کردن کیفیتعملکرد از طریق نتیجه عملکرد خود و برخورداری مدیر یا سرپرست از توانایی‌ها و صلاحیت‌هایلازم را از مطلوب‌ترین آیتم های کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز تولیدی و صنعتی استانخواند .
وی بررسی وضعیت سلامت روان و کیفیت زندگی کاری کارکنانمراکز صنعتی و تولیدی استان، خواستار مساعدت دستگاه های متولی همچون بهزیستی، دانشگاهعلوم پزشکی و مدیریت درمان تامین اجتماعی در خصوص مشاوره روانشناختی رایگان به جامعهکار و تولید شد .
وی همچنین مساعدت دستگاه قضایی در خصوص مشاوره رایگانحقوقی به جامعه کار وتولید، توسعه مجموعه‌هایفرهنگی، تفریحی و ورزشی کارگران در شهرک های صنعتی شهرستان‌های فاقد مجموعه و برنامه‌ریزیدرخصوص ساخت مسکن‌های اجتماعی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی، انجمن صنفی کارفرمایان،مسکن و شهرسازی را نیز خواستار شد .
ریاحی تسهیل در استفاده از اماکن اقامتی، گردشگی، تفریحیو زیارتی برای جامعه کار و تولید به ویژه از سوی خانه کارگر، میراث فرهنگی، انجمن هایصنفی کارفرمایی و شورای اسلامی کار در کاهش مشکلات سلامت روانی کارگران استان را موثرخواند و پیشنهاد كرد: خانه‌های بهداشت کارگری توسعه یافته و کارفرمایان به تست سالیانهکارگران از نظر سلامت با همکاری مدیریت درمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی بیشاز پیش توجه شود .
«سید محمد میرمحمدی» استاندار یزد نیز در این نشست گفت:به هر میزان که بیشتر بتوانیم در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد ظرفیت و شخصیت‌سازی درجوانان حرکت کنیم، راه را بر تاثیر آسیب‌های اجتماعی بسته‌ایم زیرا جوانی که هویت خودرا به درستی بشناسد و در جامعه احساس حرمت و نقش‌آفرینی کند و راه برای مشارکت اجتماعیاو باز باشد، شخصیت خود را بالاتر از آلوده شدن به چنین آسیبهایی می‌داند و طبیعتاًاز آن دوری خواهد کرد .
وی عنوان کرد: هر چه در بررسی مسائل و مشکلات و آسیب‌هایاجتماعی، به سمت تحقق نگاه علمی و تحقیقاتی پیش رویم، مشکلات و آسیب‌ها زودتر و اصولی‌تررفع خواهد شد و تبعات آن نیز کمتر خواهد بود .
میرمحمدی ایجاد انگیزه برای جامعه کارگری و برقراریارتباط موثر و صمیمانه میان کارفرمایان و کارگران و درک متقابل از مشکلات فی مابینرا یکی از مهمترین موارد کاهش استرس و اضطراب در میان این قشر زحمتکش و مفید دانستو ابراز امیدواری کرد: همه اقدامات لازم به منظور کاهش اضطراب و استرس کارکنان در محیط‌هایتولیدی و صنعتی صورت گیرد تا شاهد جامعه کارگری بانشاط تر، با انگیزه تر و سالمتر باشیم .
استاندار با اشاره به پیشنهادات مطروحه از سوی ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت رفع مشکلات کارگران در محیط‌های تولیدی و صنعتیاستان، خواستار بررسی مورد به مورد این پیشنهادات و تصمیم‌گیری آتی پیرامون آن در ارتباطبا اداره کل متبوع شد .
در پایان این جلسه نیز مقرر شد دوره‌های آموزشی برایمهارت کنترل استرس در محیط‌های کاری و تولیدی استان با همکاری دانشگاه یزد و ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/6446/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی