مدیرکل راهداری یزد خبر داد؛ افزایش تصادفات جادههای روستایی در یزد
اجتماعي
بزرگنمايي:
یزد آنلاین - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای یزد با اشاره به اینکه آموزش یکی از مهمترین اولویتها در ارتباط با کاهش تصادفات است، گفت: تصادفات جادههای روستایی یزد در بعضی از ماهها تا 200 درصد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محسن صادقیان» در همایش تجلیل از راهوران محله با اشاره به اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، یک سال پیش با ادغام. راهداری در حمل و نقل به وجود آمد، اظهار کرد: یکی از مزیتهای تشکیل این سازمان، هماهنگی بسیار خوب انجام شده این اداره کل با پلیس راه استان است .
وی یکی از اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در ارتباط با وضعیت تصادفات در استان یزد را تشکیل بانک اطلاعاتی تصادفات دانست و بیان کرد: اطلاعات کاملی در ارتباط با تصادفات گردآوری شده که بصورت جی ای اس در آمده است و میتوانیم با تحلیل درست آنها، قدم محکمی در زمینه کاهش تصادفات و تلفات جادهای برداریم .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای یزد افزود: اگر به بحث کشتههای جادهای، تلفات و تصادفات از سال 1382 الی 1395 نگاه کنیم مشاهده میکنیم که با شیب نزولی بسیار خوبی همراه بودیم و از 440 کشته در سال، به 134 نفر کشته در جادههای برون شهری رسیدیم .
این مقام مسئول گفت: اگر به نمودار این تصادفات نگاه کنیم میبینیم که در سالهای اولیه کاهش بسیار چشمگیری داشتیم ولی الان و در چند سال گذشته، متاسفانه شیب نموداری این تصادفات کاهش پیدا کرده و تقریبا در حال رسیدن به یک خط صاف هستیم .
صادقیان تصریح کرد: سال 1394 کشتههای تصادفات برون شهری یزد 141 نفر و در سال 1395 تعداد کشتهها 134 نفر بوده و کاهش تعداد تلفات بسیار کم شده است و به کمتر از 10 نفر در سال رسیده است .
وی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش تصادفات برون شهری در یزد نیازمند یک اندیشه نو و راهکار جدید است، خاطرنشان کرد: اگر سه ضلع مثلث تصادفات جاده، انسان و وسیله نقلیه را در نظر بگیریم بررسیها نشان میدهد که در سال گذشته هر سه بخش کار بسیار خوبی را انجام دادهاند .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای یزد افزود: در بحث جادهها با دو بانده کردن آنها و نصب تابلوها، شیب شیروانیها و رفع نقاط حادثه خیز کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و الان هم باید در بحث راهداری و نگهداری جادهها این فعالیتها ادامه پیدا کند .
صادقیان تصریح کرد: الان به جایی رسیدهایم که در در ترافیک بدنه سخت گفته میشود که عبور کردن از آن نیاز به یک تلاش ویژه و فکر نو دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: در جادهها ما هر سال میلیاردها تومان برای نگهداری و اصلاح جادهها هزینه میکنیم و باید این هزینهها ادامه پیدا کند ولی نکته قابل توجه این است که این هزینهها نمیتواند به تنهایی تاثیر بالا و کافی داشته باشد .
وی خاطرنشان کرد: الان سامانههای بسیار زیادی از جمله سامانههای ترددشمار، دوربینهای نظارتی، توزینهای در حال حرکت و موارد مختلف دیگر برای پیشگیری از تخلفات رانندگی استفاده میشود و در مدیریت راهها بانک جامعی از این اطلاعات داریم .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای یزد عنوان کرد: این اطلاعات باید در اختیار پژوهشگران و تحلیلگران قرار گیرد تا آنها بتوانند به ما راهکار ارائه کنند و ما هم در زمینه رفع مشکلات احتمالی موجود قدم برداریم .
صادقیان با تاکید بر اینکه علل تصادفات به وسیله این بانک اطلاعاتی کاملا مشخص است، بیان کرد: عمده تصادفات ما از نوع واژگونی است که این موضوع هم دو علت اصلی دارد که شامل سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی میشود .
وی خاطرنشان کرد: ما سرعت را به وسیله دوربینهای کنترل سرعت و تخلف تحت نظر داریم و این سامانهها روز به روز در حال پیشرفت است و میتوانیم در اسرع وقت اقداما لازم برای برخورد با تخلفات و کاهش خطرات رانندگی در جادهها را انجام دهیم .
وی عنوان کرد: همه این سامانهها به ویژه سامانه سپهتن که در تمام اتوبوسها نصب شده و از اول مهر امسال تمام نفت کشها و سواری کرایهها هم ملزم به نصب آن شدند، نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات داشتهاند .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد خاطرنشان کرد: کامیونهای باربری استان یزد هم پس از نفت کشها و سواری کرایه ها ملزم به نصب این سامانه میشوند تا بتوانیم حمل و نقل در استان را به صورت کامل تحت کنترل قرار دهیم و جلوی مشکلات را بگیریم .
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمام موارد گفته شده که کنترل شد، تنها یک موضوع باقی می ماند و آن هم خواب آلودگی راننده است که یک رفتار انسانی است و باید بررسی کنیم در مقابل این رفتار چگونه عمل کنیم .
صادقیان با اشاره به اینکه در دنیا آنچنان کاری در ارتباط با خواب آلودگی انجام نمی شود، اظهار کرد: ما باید بررسیهای لازم را انجام دهیم که چه اقدامی می توانیم در این زمینه انجام دهیم چرا که بسیاری از راننده ها نه مبدا و نه مقصدشان یزد نیست و تنها خواب آلودگی شان را به یزد می آورند و احتمال تصادف و خطر در جادههای یزد برای آنها و دیگر رانندگان به وجود می آید .
وی با اشاره به اینکه 50 درصد از تلفات جادهای استان یزد مربوط به یزدی ها است، گفت: متاسفانه تلفات راههای روستایی یزد بالغ بر 200 درصد افزایش یافته به ویژه روستاهایی که نزدیک به شهر هستند با افزایش میزان تلفات روبرو شده اند .
وی با اشاره به اینکه آموزش مهمترین اولویتی است که باید در این رابطه به آن توجه شود، گفت: ما آمادگی کامل داریم در راستای افزایش ایمنی و ارائه آموزش های لازم به موتورسیکلت سواران و رانندگان خودروهای سواری و وانت بارها اقدامات لازم را انجام دهیم و جلسات آموزشی را بین مردم ببریم .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد با تاکید بر اینکه ایمنی در راههای استان یزد به وجود نمیآید مگر با همکاری و مشارکت خود مردم، گفت: به ویژه در بحث روستاها این آمادگی وجود دارد که در بین مردم حضور پیدا کنیم و نسبت به ارائه آموزشهای لازم قدم برداریم .
انتهای پیام
-
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۲۳:۰۰ AM
-
۲۰ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/7324/