خبر یزد

آخرين مطالب

مدیرکل استاندارد یزد : مردم به دلیل آلودگی از خرید روغن کنجدی سنتی، پرهیز کنند اقتصادي

مدیرکل استاندارد یزد : مردم به دلیل آلودگی از خرید روغن کنجدی سنتی، پرهیز کنند
  بزرگنمايي:

یزد آنلاین - یزد - ایرنا - مدیرکل استاندارد یزد با بیان تحت پوشش قرار گرفتن تمام واحدهای تولیدی این استان تا شهریور ماه سال 1397 خورشیدی، تاکید کرد: مردم از خرید و مصرف روغن های کنجدی که به شیوه سنتی در مغازه ها در برابر دیدگان مشتری تهیه می شود، به دلیل آلودگی زیاد جدا خودداری کنند .
محمدحسین ماجدی اردکانی روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی کیفیت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کنجد محصولی فسادپذیر و سریع الفساد است، با اندک رطوبت انواع قارچ‌ها در آن رشد می‌کند.
وی در این ارتباط توضیح داد: در بررسی‌ های کارشناسان مشخص شد، تمام این نوع روغن‌ های تولیدی در بازار آلوده به افلاتوکسین، قارچ‌ها و سایر سموم هست که برای سلامتی مضر است.
ماجدی اردکانی افزود: در این ارتباط از اول آذرماه سال 1396 با اجرای طرح بازرسی در شهر، تمام دستگاه‌های مربوط به واحدهای سنتی روغن گیری کنجدی پلمپ خواهد شد.
وی با بیان اینکه 80 درصد از واحدهای تولید فرآورده‌های کنجدی در شهرستان اردکان قرار دارد و روزانه 80 تن از محصولات این واحدها به خارج استان ارسال می‌شود، گفت: واحدهای صنعتی به لحاظ استاندارد مشکلی ندارند و مشکل در روغن گیری های خیابانی از کنجدهای کپک و داغ شده در دمای بالاست.
وی تاکید کرد : به منظور ارائه برنامه ها و راهکارها جدید با همکاری فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط میزبانی نشست هم‌اندیشی در این بخش در روز 28 دیماه سال جاری خواهیم بود.
این مسئول در عین حال حال دیماه را آخرین مهلت برای واحدهای تولیدی فرآورده‌های کنجدی دارای پروانه صنفی برای گرفتن پروانه استاندارد اعلام کرد و گفت: پس از این تاریخ با واحدهای تولید روغن ‌های کنجدی بدون علامت استاندارد برخورد و واحدهای متخلف تعطیل خواهد شد.
وی یکی دیگر از مشکلات این بخش را مشمول استاندارد نبودن روغن ارده و جابه جا شدن برچسب روغن کنجد با این محصول برای فرار از استانداردسازی عنوان کرد و افزود: برای مشخص شدن این تقلب، مجموعه استاندارد باید پنج میلیون ریال هزینه و زمان زیادی صرف کند.
مدیرکل استاندار یزد در ادامه با تأکید بر لزوم گسترش فرهنگ استانداردسازی در استان بر مبنای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی یادآور شد: از این رو رسانه ها از کاربرد واژه استاندارد در خبرهای مربوط به مسئولان، بدون تایید این اداره کل پرهیز کنند.
ماجدی اردکانی با بیان اینکه تا شهریور ماه سال آینده تمام واحدهای تولیدی و صنعتی استان یزد زیرپوشش استاندارد قرار خواهند گرفت ، اضافه کرد: این استان از لحاظ کیفیت در واحدهای صنعتی از استان های برتر در حوزه استانداردسازی است .
مدیرکل استاندار یزد اظهار کرد: چند سال قبل با وجود کم بودن دامنه فعالیت ها، این اداره کل در رتبه 11 کشور قرار داشت، امروز با وجود گسترش دامنه فعالیت ها با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد ، توجه به وضعیت واحدهای مختلف تولیدی و آسانسورها همچنان همان رتبه حفظ شده است.
** مشکل دار بودن 50 درصد آسانسورها
وی با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت کالاهای تولیدی در استان و همکاری رسانه ها در این بخش عنوان کرد: سال گذشته اعلام کردیم، آسانسورها بدترین صنعت استان در استانداردسازی است که با اطلاع رسانی به موقع خبرنگاران ، هم اکنون این صنعت از بهترین ها شده است.
ماجدی اردکانی یادآور شد: هم اکنون سرانه بازدید‌ها به سه مورد کاهش یافت و در 6 ماه نخست امسال 160آسانسور گواهی استاندارد دریافت کرده‌اند.
وی بیان کرد: در این خصوص به مناسبت هفته کیفیت از شنبه تا پنجشنبه هفته آینده از آسانسورهای واحدهای مسکونی شهر یزد با درخواست مدیران این واحدها از طریق شماره تماش 09135229685 بازدید رایگان از سوی کارشناسان استاندارد و صنف مربوط انجام خواهد شد.
به گفته این مسئول ، بر اساس برآوردها ، از 2 هزار و 500 دستگاه آسانسور موجود در شهر یزد ، حدود نیمی از آن دارای مشکل است و مالکان می توانند از این فرصت برای رفع مشکل استفاده کنند.
وی عنوان کرد: در بقیه سال نیز هزینه 2 بار بازدید استاندارد از آسانسورها بر عهده مالکان و بیشتر از آن به عهده شرکت نصب کننده است.
** طلای یزد جزو نمونه های معروف ایران / نامساعد بودن حال استاندارد در استان
مدیرکل استاندار یزد در ادامه از با کیفیت بودن طلای یزد و عیار 20 آن خبر داد و گفت: باید این محصول که از برندها و نمونه های معروف کشور است، بیشتر معرفی شود.
ماجدی اردکانی به بازرسی از 86 پارک در شهرستان و بدون استاندارد بودن 327 وسیله بازی در این پارک ها اشاره کرد و افزود: این موضوع در شأن استان یزد نیست، این موضوع به تمام شهرداری ها گزارش شده است.
وی در ادامه با بیان گزارش عملکرد 6 ماهه امسال این اداره کل از خوب نبودن شرایط استاندارد در استان انتقاد کرد و ادامه داد: در این مدت 677 مورد تذکر به واحدهای تولیدی داده شد که معادل تذکرهای 2 سال گذشته است.
این مسئول اضافه کرد: در این مدت یکهزار و 93 مورد بازرسی و یکهزار و 955 مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی استان انجام شد که تاکنون یکهزار و 173 مورد از طریق آزمون به آنها پاسخ داده شد.
مدیرکل استاندارد یزد افزود: بر این اساس 20 مورد توقیف کالا، 49 مورد پلمپ خط تولید، چهار مورد ارجاع به مراجع قضایی و 50 مورد جمع‌ آوری کالا از بازار انجام و 677 مورد تذکر داده شد.
وی همچنین با بیان صدور 130 پروانه انرژی برای واحدهای تولیدی استان در این مدت یادآور شد: 44 واحد نیز در بازرسی‌ها بیش از حد استاندارد انرژی مصرف می‌کردند.
** تنها یک درصد کالاهای بازار یزد غیراستاندارد بود
به گفته این مسئول، در همین مدت چهار هزار و 711 مورد بازرسی از بازار استان انجام شد که حدود یک درصد و 53 مورد بدون علامت استاندارد مشاهده شد ضمن اینکه در این مدت از 76 مورد کالای صنایع غذایی نمونه ‌برداری شد که 57 مورد منطبق با استانداردها و تنها هشت مورد غیرمنطبق بود.
ماجدی اردکانی در ادامه با بیان لزوم نظارت بر کنجد و آرد مصرفی در نانوایی ها و نیز ترازوهای مکانیزه اضافه کرد: با وجودی که از سه سال قبل تاکنون برای استانداردسازی و کالیبره کردن این ترازوها درخواست کردیم خیلی استقبال نشده است.
** ترازوهای چینی از بازار جمع آوری می شود
وی با بیان لزوم دقیق کردن ترازوها برای پرهیز از کم فروشی در فروش اجناس ادامه داد: هشت هزار ترازو در استان وجود دارد که باید سالی یکبار با پرداخت 90هزار ریال کالیبره (دقیق سازی) شود ضمن آنکه ترازوهای چینی موجود در بازار به دلیل مشکلات آنها باید جمع آوری شود.
مدیرکل استاندارد یزد در باره وضعیت نظارت بر استاندارد بودن جایگاه های عرضه سوخت گفت: از سال جاری، کالیبراسیون و کنترل صحت عملکرد نازل های عرضه گاز جایگاه های در دستور کار قرار گرفته است.
وی در بخشی از این گفت و گو در باره فعالیت های مربوط به بند 24 اقتصاد مقاومتی در گسترش دامنه استاندارد به تمامی کالاها گفت: در این مدت 100واحد مشمول استاندارد اجباری شناسایی شدند که تاکنون مراجعه نکرداند ضمن آنکه تمام واحدهای تولیدی و صنعتی استان در آینده زیرپوشش استاندارد قرار می گیرد.
در استان یزد بیش از 250 واحد صنفی تولید محصولات کنجدی از جمله روغن کنجد با مجوزهای صنفی و بدون داشتن علامت استاندارد مشغول فعالیت دارد.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضارحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/9025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد