خبر یزد

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

برندهای تقلبی ناجی صنعت پوشاک شد/قصه غم‌انگیز نساجی‌های بزرگ یزد اقتصادي

برندهای تقلبی ناجی صنعت پوشاک شد/قصه غم‌انگیز نساجی‌های بزرگ یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزدـ صنعت پوشاک به لحاظ بازار هدف گسترده می‌تواند گره‌گشای مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی باشد اما سال‌هاست شرایط به نحوی پیش رفته که حالا برندهای تقلبی خارجی، ناجی این صنعت بزرگ کشور شده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نیره شفیعی‌پور: نساجی و صنعت پوشاک از صنایع ریشه‌دار در کشور هستند و قدمت این صنعت در برخی استان‌های صاحب‌نام در این عرصه از جمله یزد به بیش از 150 سال می‌رسد.
وجود کارخانه‌های بزرگ نظیر کارخانه افشار، کارخانه جنوب، کارخانه روشن و چندین کارخانه بزرگ دیگر نساجی در یزد نشان از روزهای پررونق صنعت نساجی در نیم قرن گذشته دارند اما واقعیت این است که از این کارخانه‌ها اکنون به جز یک نام چیزی باقی نمانده است.
از کارخانه‌های بزرگ نساجی یزد تنها یک نام باقی مانده
از کارخانه جنوب که روزگاری در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور در صنعت نساجی یکه‌تازی می‌کرد اکنون تنها یک ساختمان بزرگ باقی مانده که آن هم نصیب یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری یزد شده و از آن همه جلال و جبروت نساجی، حتی یک نخ در این ساختمان یافت نمی‌شود.
این کارخانه‌های بزرگ نساجی روزگاری اشتغال بخش بزرگی از مردم یزد را تأمین کرده بودند و تولیدات آنها به تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور صادر می‌شد و تولیدات با کیفیت، یزد را به قطب نساجی کشور تبدیل کرده بود اما ناگهان ورق برگشت و قاچاق پوشاک، بخش عظیمی از این ظرفیت را از ریشه خشکاند.

خبر یزد


لقمه چرب دلالان واردکننده، افت کیفیت تولیدات داخلی، برند زدگی مصرف کنندگان به دنبال تبلیغات گسترده فرهنگی، نداشتن یک برنامه استراتژیک توسط دولت و ده‌ها دلیل دیگر سبب شد تا کارخانه‌های نساجی یکی پس از دیگری دچار ورشکستگی و برای همیشه تعطیل شوند به نحوی که تلاش برای احیای بسیاری از آنها هرگز نتیجه نداد و این واحدهای بزرگ و خوشنام به تاریخ یزد پیوستند.
اکنون مدتی است دغدغه‌هایی در مورد صنعت پوشاک و نساجی استان یزد مطرح شده و این دغدغه‌ها مسئولان و بخش خصوصی را به سمت رفع چالش‌های این بخش هدایت کرده و در طول یک دهه گذشته اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده و کارآفرینان موفقی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند.
یکی از افراد دغدغه‌مند در صنعت پوشاک که تحلیل‌های آماری درست و قابل تأملی در زمینه صنعت پوشاک دارد، امام جمعه یزد است.
آیت‌الله محمدرضا ناصری، مدت‌هاست که توسعه صنعت پوشاک را به عنوان یک دغدغه جدی مطرح کرده و تقریباً در تمام دیدارهای خود با مسئولان و وزرا و معاونان آنها این موضوع را بیان می‌کند.
نیاز به حداقل 320 میلیون قطعه لباس در سال
وی در مورد این صنعت می‌گوید: هر ایرانی در پایین‌ترین شرایط درآمدی در سال حداقل به چهار تکه لباس نیاز دارد که با احتساب جمعیت 80 میلیونی، این میزان در طول یک سال به 320 میلیون قطعه می‌رسد که اگر این میزان تولید در داخل کشور انجام شود، اتفاق بزرگ اقتصادی در کشور رخ می‌دهد.
آیت الله ناصری بر این باور است که صنعت پوشاک، سرمایه هنگفت و دانش پیچیده و خارق العاده‌ای نیاز ندارد و حتی با سرمایه‌های خرد مردم و آموزش می‌توان کار در این حوزه را آغاز کرد.
وی می‌گوید: این میزان تولید پوشاک، توان ایجاد اشتغال برای 10 میلیون نفر در سراسر کشور را داراست و در کنار صنعت پوشاک، تمام صنایع زیرمجموعه آن از کشت پنبه تا ریسندگی و پارچه بافی‌ها دوباره احیا می‌شوند.
آیت الله ناصری با ابراز نگرانی از اینکه اکنون در برخی کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، زنان با دستمزدهای اندک و در مشاغلی که در شأن بانوان نیست به کار گرفته می‌شوند، معتقد است: اگر صنعت پوشاک پا بگیرد، بسیاری از زنان می‌توانند حتی در خانه‌های خود به کار آبرومندانه و با درآمد خوب بپردازند.
صنعت پوشاک چالش جدی اشتغال زنان در یزد را رفع می‌کند
در شرایطی که بزرگترین مشکل حوزه اشتغال استان یزد، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان است، این صنعت می‌تواند گره‌گشای مشکلات بسیاری نه فقط در استان یزد بلکه در سطح کشور باشد.
گرچه اکنون نیز واحدهای تولیدی پوشاک در استان یزد فعال شده‌اند اما مشکلات موجود در مسیر این صنعت هنوز آنگونه که باید نتوانسته به این صنعت جان دهد و به نظر می‌رسد در مرحله اول ایجاد یک شهرک ویژه صنعت پوشاک و در مرحله دوم رفع مشکلات موجود در این مسیر می‌تواند به دستیابی به شرایط مطلوب در این صنعت کمک کند.

خبر یزد


اکنون یکی از مشکلات صنعت پوشاک کشور، پوشاک وارداتی است، وارداتی که خود به دو دسته تقسیم می‌شود یا پوشاک برند یا پوشاک ارزان چینی که هر دو به یک اندازه به این صنعت ضربه وارد کرده‌اند.
واقعیت تلخ پشت پرده برندهای به ظاهر خارجی
اما صرف‌نظر از اینکه برندزدگی در حوزه پوشاک نیاز به کار فرهنگی عمیق دارد، پشت پرده برندهای موجود واقعیت‌های جالبی را در این عرصه به نمایش می‌گذارد.
رئیس انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: یکی از مواردی که در دنیا فروش پوشاک را افزایش می‌دهد برندسازی است، اتفاقی که در کشور ما رخ نداده و به‌رغم تولیدات خوب، روی برندسازی کار نکرده‌ایم و در این حوزه غفلت شده است.
مجتبی دستمالچیان بیان کرد: واقعیت تلخی که امروز پوشاک داخلی ما را منزوی کرده، برندهای تقلبی است و برندزدگی عده زیادی از خریداران، تولیدکنندگان داخلی را وادار کرده تا برچسب‌های ارزان قیمت برندهای خارجی را تهیه و روی لباس‌ها درج کنند تا پوشاک تولید خود را به اسم پوشاک خارجی به فروش برسانند.
وی عنوان کرد: امروز بخش قابل توجهی از لباس‌هایی که در بازارهای قشم و کیش به فروش می‌رسد از بازار تهران تهیه می‌شود و با نصب برچسب برندهای معروف، به اسم لباس خارجی فروخته می‌شوند. بخش قابل توجهی از لباس‌هایی که در بازارهای قشم و کیش به فروش می‌رسد از بازار تهران تهیه می‌شود و با نصب برچسب برندهای معروف، به اسم لباس خارجی فروخته می‌شوند
دستمالچیان ادامه داد: جالب اینجاست که این تولیدات داخلی از نظر کیفیت مورد توجه و استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته اما اگر این برچسب‌های خارجی روی آنها نصب نمی‌شد، معلوم نبود سرانجام این تولیدات به کجا ختم می‌شد.
وی تصریح کرد: اکنون 80 درصد پوشاک موجود در بازارهای ایران پوشاک ایرانی و تولید داخل است و بیش از نیمی از آنها به اسم کالای خارجی به فروش می‌رسد.
رئیس انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سوال مهر که چرا انجمن تاکنون نتوانسته مشکل برندسازی در این عرصه را حل کند، گفت: در این زمینه برنامه ریزی می‌کنیم اما قدرت اجرا نداریم و یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم در صنایع پوشاک موفق عمل کنیم، نبود برنامه استراتژیک است.
واقعیت این است که فروشندگان در مرحله عرضه پوشاک در واحدهای صنفی، نقش بسیار مؤثری در زمینه معرفی کالای خوب ایرانی ایفا می‌کنند و اگر بتوانند معرفی درستی از پوشاک تولید داخل داشته باشند، بخشی از مشکلات بازار فروش و فرهنگ سازی برای مردم به ویژه طالبان برند، حل می‌شود.
راهکارهای رونق صنعت پوشاک کشور
اما تولیدکنندگان هم در درجه اول باید به جای گله از مردم به خاطر نخریدن پوشاک تولید آنها، کیفیت و طراحی کار خود را ارتقا دهند تا به تدریج اعتماد مشتری جلب شود.
جلوگیری از واردات بی‌حساب و کتاب و افسار گسیخته پوشاک نیز باید در دستور کار مدیران باشد که در این راستا نیز با توجه به اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نیاز به اهتمام تولیدکنندگان داخلی برای شناسه‌دار کردن تولیدات آنهاست.

خبر یزد


به نظر می‌رسد چند حرکت توأمان و یکپارچه بتواند خیز بلند صنعت پوشاک کشور را رقم بزند؛ نخست ارتقا کیفیت و طراحی پوشاک داخلی، سپس فرهنگ سازی در زمینه استفاده از پوشاک داخلی، بعد از آن جلوگیری از واردات پوشاک و قیمت‌گذاری منطقی و قابل قبول بر پوشاک داخلی.
اگر این اتفاق در صنعت پوشاک کشور رخ دهد، علاوه بر اشتغالزایی بالا، سالانه در مقادیر قابل توجهی از ارز کشور صرفه جویی می‌شود.
صنعت پوشاک جایگزین مناسب صنایع آب‌بر و آلاینده
تلاش در مسیر ارتقا تکنولوژِی نیز در این زمینه بسیار اثرگذار است که خوشبختانه د راستان یزد مرکز نوآوری نساجی برای نخستین بار در کشور، تا پایان سال در هنرستان نساجی یزد راه‌اندازی می‌شود و امید می‌رود یزد بتواند در آینده‌ای نزدیک نه تنها جایگاه از دست رفته خود در صنعت نساجی را به دست آورد بلکه به جای صنایع آب‌بر و آلاینده، شاهد گسترش روزافزون واحدهای تولید پوشاک و حتی ایجاد شهرک پوشاک باشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/175131/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی