خبر یزد

آخرين مطالب

عملکرد سیل‌بندهای یزد در سیل پارسال فوق‌العاده بود/سیل‌بندهای استان مرمت و تقویت شدند مقالات

عملکرد سیل‌بندهای یزد در سیل پارسال فوق‌العاده بود/سیل‌بندهای استان مرمت و تقویت شدند
  بزرگنمايي:

خبر یزد -   هر چند در جریان سیل‌های اردیبهشت و مردادماه سال گذشته شاهد عملکرد نسبتاً مناسبی از سوی سیل‌بندهای شرکت آب منطقه‌ای یزد بودیم و برخی دست اندازی‌ها به محدوده سیل‌بندها باعث بروز خسارات‌هایی شد ولی این شرکت طی ماه‎های اخیر ضمن بررسی آخرین وضعیت بندها، سیل‌بندها و رودخانه‌ها، تدابیر پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با سیل‌های احتمالی در آینده اتخاذ کرده است.
بازدید و بررسی آخرین وضعیت اقدامات پیشگیرانه در برابر سیل‌های احتمالی در شهرستانهای مختلف استان از جمله اقداماتی بوده که «محمدمهدی جوادیان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد علاوه بر معاونتها و کارشناسان مربوطه با جدیت طی یک سال گذشته گاهاً در معیت مسئولان ارشد استان، آن را در دستور کار داشته است.
این مسئول طی این مدت به همراه «مهران فاطمی» استاندار با حضور در شهرستان‌های مهریز و تفت و نیز همراه با «محمدجواد ابوالحسینی» معاون عمرانی استان از وضعیت و میزان آمادگی شهرستان‌های بافق، اشکذر و اردکان بازدید داشته و در برخی شهرستان‌ها عملیات اجرایی بندها و سیل بندها را هم مورد بررسی قرار داده است.
«جواد منصوری» معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد در همین رابطه ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته طی این مدت، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا تصریح کرد: با توجه به بارش های بی‌سابقه ناشی از بارش‌ های مونسون در روزهای ششم تا نهم مردادماه سال گذشته، اغلب رودخانه‌های استان شاهد جریان سیلاب بودند که باعث بروز خساراتی نیز شد.
به گفته وی، براساس بررسی میزان حداکثر دبی لحظه‌ای در محل ایستگاه هیدرومتری یا بندهای تغذیه مصنوعی شرکت آب منطقه‌ای یزد به ‌همراه دوره بازگشت و آورده رودخانه‌ها، عمده سیلاب ثبت شده در استان مربوط به رودخانه‌های اعظم هرات، گاشار ابرکوه، سانیچ، صادق اباد و تفت بود.
وی خاطرنشان کرد: در رودخانه اعظم هرات، سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای 150 مترمکعب در ثانیه و با دوره بازگشت 100 ساله و آورده تقریبی 8 میلیون متر مکعب توسط سد خاکی خوانسار کنترل شد و از تشدید خسارت در پایین‌دست جلوگیری شد.
منصوری افزود: در رودخانه گاشار ابرکوه نیز سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای 120 مترمکعب در ثانیه با دوره بازگشت 500 سال رخ داد که جریانی با حجم تقریبی دو میلیون مترمکعب در مدت زمان 42 ساعت وارد بند خاکی رحیم آباد ابرکوه شد.
وی ادمه داد: در بالادست بند صادق آباد تفت نیز با توجه به مقطع عرضی برداشت شده و در پایین ‌دست تقاطع سه رودخانه علی آباد، نصرآباد و سعید آباد، جریان قابل‌ملاحظه‌ای با حداکثر دبی لحظه‌ای 204 متر مکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش‌از یک‌هزار سال اتفاق افتاد که با وجود بندهای صادق‌آباد این جریان کنترل و از ورود آن به رودخانه تفت که می‎توانست باعث طغیان رودخانه تفت و خسارت شدید به شهر تفت شود، جلوگیری شد.
این مسئول با اشاره به متوسط آبگیری بیش از 62 درصدی بندهای استان در مهار سیلاب، گفت: بسیاری از بندهای استان مانند بندهای رودخانه شور، کاسه رود، هنشک، ده عروس بهاباد، دربید یزد، کرخنگان و هرات های یک و دو، در جریان این سیل تا 100 درصد آبگیری شدند و در مجموع عملکرد آنها در مهار سیلاب فوق العاده بود.
وی با برشمردن برخی اقدامات صورت گرفته از سوی آب منطقه‌ای یزد در جریان سیل از جمله پایش مداوم اطلاعات هواشناسی و اعلام و تبادل اطلاعات وضعیت بارش‌ها جهت انجام اقدامات به‌موقع، بررسی و بازدید مستمر از مسیرهای عبور سیلاب و رفع انسداد از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پل‌ها در مناطق مختلف، پایش مستمر بندها، شیرهای تخلیه و سرریز بندها و رفع نقاط مسدود بحرانی و خطرساز مانند جاده فخرآباد و جاده بهاباد و نیز مدیریت ویژه بندهای صادق آباد تفت و رحیم آباد ابرکوه با توجه به ‌شدت سیلاب بالادست، اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت پس از سیلاب مردادماه را تشریح کرد.
منصوری یکی از مهمترین این اقدامات را مطالعه بازنگری، مرمت و بهسازی سیل‌بندهای استان ذکر و تصریح کرد: یکی از این طرح‎ها مربوط به مطالعه بند صادق آباد تفت بود که با 3300 میلیون ریال انجام شده و امیدواریم با اجرای طرح در حوادث مشابه عملکرد مناسبی را در این منطقه شاهد باشیم.
وی یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام را مطالعه مرمت و بهسازی بندهای تغذیه مصنوعی مروست و بندهای موگردی بافق و مطالعه بازنگری بند تغذیه مصنوعی دره گاهان با مجموع اعتبار 7500 میلیون ریال نام برد و افزود: مطالعه جهت مرمت و بهسازی سرریز بند تغذیه مصنوعی کرخنگان در بوروئیه هرات که پس از 19 سال در جریان این سیل آبگیری و قسمتی از سرریز آن تخریب شده بود با اعتبار 1340 میلیون ریال انجام و عملیات مرمت و بهسازی آن با تخصیص اعتبار 7650 میلیون ریال از محل اعتبارات ماده 17 مدیریت بحران انجام شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای در همین رابطه از اجرای دیوار جناح راست تثبیت بالادست بند رحیم آباد ابرکوه در قالب چند طرح با اعتبارات 2300 و 4800 میلیون ریال خبر داد و ادامه داد: مرمت بند تغذیه مصنوعی رحیم آباد ابرکوه نیز با توجه به نشتی در برخی قسمت‌ها در قالب دو فاز اجرایی صورت گرفت که در فاز اول 38 میلیارد و 915 میلیون ریال از محل طرح تامین آب کشاورزی اضطراری و طرح مطالعه و اجرای طرحهای تعادل بخشی و در فاز دوم 48 میلیارد ریال از منابع جاری شرکت برای این طرح تامین اعتبار شد.
وی یکی دیگر از طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای پس از سیل مردادماه پارسال را مرمت آبگیر بندهای مروست و مرمت و بازسازی آبگیر بند هرات 2 با اعتبار 9110 میلیون ریال برشمرد.
منصوری نیز سایر اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت را شامل لایروبی سیل‌بندها و رودخانه‌ها ذکر کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/620708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یزد عزادار صادق آل محمد (ع)

دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت

(تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد

شعری زیبا از باران نیکراه

مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!

دستگیری قاچاقچی با 2 کیلو و 300 گرم تریاک و حشیش در تفت

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

چون کار دلم ز زلف او ماند گره

اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد

مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در دفتر امام جمعه یزد

برپایی دسته‌های عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد

بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش الظلم

در کار جهان هنوز استاد نیم

رکابزنی مسیر مهریز تا مشهد با شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی

کشف پراید سرقتی در جاده طبس

سارقان کابل‌ های مترو بازداشت شدند

نوجوان 16 ساله در کوه‌ های قمصر مفقود شد

سورپرایز جذاب آب‌ و هوایی برای هفته آینده

راز تکامل پستانداران برای پرواز فاش شد!

کمک بشردوستانه چین به هلال‌احمر افغانستان

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد+فیلم

تشییع باشکوه پیکر مطهر شهید گمنام در اشکذر

تشییع پیکر شهید گمنام تازه تقحص شده دفاع مقدس در یزد

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد

سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد رونمایی شد

تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد

سند اراضی فرودگاه شهید صدوقی یزد صادر شد

اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند

سخنان جالب نویسنده کتاب نیک سرشت

فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود

خسارت سنگین آتش‌ سوزی ‌در شفت

ماجرای کلیپ جنجالی یک عروس 14ساله در اینستاگرام

نمونه‌برداری غیرتهاجمی‌تر از خون با الهام از زالو

تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی

اوقات شرعی شنبه 15 اردیبهشت در یزد

دارالعباده سراسر ماتم وعزا در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1403 چه خبر است؟

تولید باتری لیتیوم یون با کاربرد در خودرو و موتورهای برق در کشور

تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد آموزش هنر یزد

ماجرای جان باختن پدیده کنکور در ویلای شخصی

بارش‌ ها یک سد دیگر در ایران را سرریز کرد

داستانک/ روانی تربیت نکنید!

مهار حادثه ترکیدگی لوله آب خیابان مهدی (عج) شهر یزد

نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور

نتایج سومین المپیاد تخصصی برق دانشگاه آزاد اشکذر اعلام شد

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در مهردشت +فیلم

بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق استان یزد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج