خبر یزد

آخرين مطالب

عضویت 8.5 درصد یزدی‌ها در کتابخانه‌ها/افتتاح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس فرهنگي

عضویت 8.5 درصد یزدی‌ها در کتابخانه‌ها/افتتاح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس
  بزرگنمايي:

خبر یزد -  مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد ضمن تشریح وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای استان و اهم برنامه‎های هفته متاب در استان یزد، از مهمترین این برنامه‎ها را افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس و نیز افتتاح «رادیو آوا» همزمان با برنامه نمادین همدردی دانش آموزان با کودکان غزه برشمرد.
«محمدمحسن رفیعی» امروز یکشنبه 21 آبان‌ماه در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: شعار سی و یکمین دوره هفته کتاب را «آینده خواندنی است» ذکر کرد و گفت: برنامه‎های متعددی شامل 600 برنامه برای این هفته از 23 تا 30 آبانماه در سراسر استان تدارک دیده شد که از مهمترین آنها می‎توان به پویش شعر مقاومت با موضوع «اسم شب صبح است» ویژه دانشجویان و عموم مردم که از چهارشنبه هفدهم آبانماه آغاز شده است، اشاره کرد.
وی غبارروبی گلزار شهدا و افتتاح نمایشگاه عکس یادمان، همچنین برگزاری نشست پرسش و پاسخ اعضای کتابخانه‌ها با مدیر کل در کتابخانه مرکزی، رونمایی از جلد سوم کتاب «سنگ آسیاب» تالیف «حسن حیان»، برنامه کتابخون در مرکز انتقال خون و رونمایی از کتاب نویسندگان کوچک را از دیگر برنامه‎های شاخص این هفته ذکر کرد.
رفیعی به افتتاح کتابخانه روستایی آیت الله ابوترابی اله‌آباد شهرستان زارچ اشاره و عنوان کرد: حضور در کتابفروشی‌ها و دیدار با مدیران آنها، برگزاری نشست «کتاب، یزد و فرهنگ» با موضوع «آسیب شناسی وضعیت مطالعه در استان یزد» با حضور نویسندگان استان و نیز برگزاری جشن سی و یکمین دوره هفته کتاب و تجلیل از کتابداران برگزیده استان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در استان است.
وی از افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» به صورت نمادین در مدرسه نوربخش در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون در هشت مدرسه دولتی و کمتر برخوردار استان اجرایی خواهد شد ولی امیدواریم با مساعدت مسئولان استان و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در تمام مدارس استان عملیاتی شود.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یکی دیگر از برنامه‌های شاخص هغته کتاب در استان را افتتاح «رادیو آوا» همزمان با حضور دانش اموزان در کتابخانه مرکزی یزد جهت برگزاری برنامه نمادین همدردی با کودکان غزه در روز جهارشنبه 24 آبانماه اعلام کرد.
رفیعی در ادامه با بیان این که استان یزد به لحاظ شاخص‌های کتابخانه‌ای رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی در کشور محسوب می‎شود به طوری که تنها در استان یزد دارای 112 باب کتابخانه وجود دارد به عبارتی در ازای هر 11 هزار و 178 نفر، یک کتابخانه در استان داریم.
وی ادامه داد: در کتابخانه‌های عمومی استان بالغ بر دو میلیون و 439 هزار جلد کتاب یعنی به ازای هر نفر در استان دو جلد کتاب وجود دارد.
این مسئول با اشاره به زیربنای 71 هزار و 650 مترمربعی کتابخانه‎های عمومی استان، گفت: در استان یزد به ازای هر 100 نفر 5.81 مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای وجود دارد.
وی از عضویت 8.5 درصد مردم استان در کتابخانه‎های عمومی استان به تعداد 105 هزار و 534 نفر خبر داد و با بیان این که سالانه یک میلیون و 500 هزار کتاب در استان به امانت داده می‎شود، گفت: سالهاست که «کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تالیف استاد آذریزدی در صدر کتابهای پرمخاطب کشور قرار دارد.
رفیعی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری نشستهای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و از مهمترین مصوبات این جلسات در سال گذشته را ساخت کتابخانه مرکزی اردکان، ساخت کتابخانه در روستای اسفندآباد و بازسازی کتابخانه حائری اردکان ذکر کرد.
وی در ادامه نیز با اشاره به اجرای بیش از 12 هزار برنامه کتابخانه‌ای و فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان در یکسال گذشته، به تشریح برخی از آنها پرداخت و گفت: آموزش و ارتقای اطلاعات و مهارتهای کتابداران استان در قالب 10 دوره آموزشی برای 913 نفر در قالب 17 هزار و 758 نفر ساعت برگزار شد.
وی به برگزاری هفتمین رویداد کسب و کار در کتابخانه های عمومی در استان اشاره و ضمن اعلام امضای تفاهم‌نامه‌هایی با برخی دستگاه‌ها در همین راستا خبر داد و گفت: خوشبختانه آموزش راه اندازی کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌های استان با موفقیت انجام و منجر به سودهی شده است.
مدیر کل کتابخانه‎های عمومی استان ادامه داد: در جریان دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک ضمن بازدید میهمانان خارجی از کتابخانه‌های استان، یزد موفق به دریافت جایزه ملی این همایش به عنوان یکی از سه استان برتر شد.
وی از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری به کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد جهت خرید کتاب خبر داد و ابراز امیدواری کرد که صنایع و خیرین استان نیز در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند.
رفیعی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته در کتابخانه‌های عمومی استان را جذب 15 کتابدار جدید، برگزاری پویش کتابخوانی « من و قصه‌های بابا آذر» با مشارکت بیش از 1880 نفر و تجلیل از برگزیدگان آن در هفته ملی کودک، برگزاری 320 کلاس اوقات فراغت در کتابخانه های عمومی استان، برگزاری جشن پیوند آسمانی در کتابخانه مرکزی یزد، تبدیل کتابخانه‌ها به پاتوق فرهنگی، برگزاری اولین کنگره شعر عاشواریی «این شرح بی نهایت» با رقابت 60 اثر در بوستان امام علی(ع) شهر حمیدیا و کتابخانه گردی با مسئولان، برشمرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/625514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یزد؛ همچنان کم بارش ترین استان کشور/ سامانه جدید بارشی در استان یزد+ فیلم

پیام تبریک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز کارگر و معلم

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ چهارم رسید

چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

زراعت پنبه و کلزا روی ماه، چگونه آینده بشر را شکل می‌دهد؟

دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

بازگشت وضعیت نارنجی به یزد

کیش برای کیشوندان/ قدردانی از زحمتکشان خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر

زاکانی هم به کمک گشت ارشاد آمد

بازداشت 25 نفر از داوطلبان کنکور سراسری

شاعرانه/ من بدین خوبیّ و زیبایی ندیدم روی را

روبات چینی در مسیر ماه

تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم

کمک مرکز نیکوکاری در یزد به آزادی زندانیان

افزایش سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر یزد

حکم جدید بابک زنجانی اعلام شد

پیشنهاد مجلس به دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

وحدت رمز پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس بود

داستانک/ خاطره ای از خسرو شکیبایی از زبان خودش

تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله 1300 سال نوری

ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد

همایش بهاباد شناسی برگزار می شود

میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های آسیا قطعی شد

یزد میزبان والیبال باشگاه‌های مردان آسیا شد

رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد

قاچاقچیان با بار تریاک در یزد به‌دام افتادند

مدیر توسعه تجارت و امور گمرکی منطقه آزاد کیش: صادرات در کیش با کمترین تشریفات گمرکی انجام می شود/ رسوب صفر کالا در گمرک کیش

قدردانی از زحمتکشان خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کارگر

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت دستگاه‌ها امکان‌پذیر است

نماهنگ جدید میثم مطیعی برای فلسطین

بخشی از کتاب/هیچ وسیله‌ای نیست که ارزشمند باشد

خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی

رسمی: میزبانی جام باشگاه‌های آسیا به ایران رسید

میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های مردان آسیا قطعی شد

قاچاقچیان با بار تریاک در یزد به دام افتادند

سامانه جدید بارشی، اول به سراغ این استان ها می رود

جانباز 70درصد البرزی «محمدرضا دستافر» به خیل شهدا پیوست

شعر جدید میثم مطیعی

این پنل‌های خورشیدی جدید هرجایی می تواند نصب شود

پایان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان در یزد

نمای زیبای زمین از ایستگاه فضایی بین المللی

نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب

یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد

هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان

فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود

شیراز میزبان اجلاس سراسری مدیران بیمه دی

تفسیر زیبای اسماعیل آذر از شعر حافظ