خبر یزد

آخرين مطالب

این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند! علمي

این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا /رنگ‌های سمی به‌کاررفته در جلد کتاب‌های قرن نوزدهم می‌توانند به مسمومیت شدید و حتی مرگ افرادی منجر شوند که به آنها دست می‌زنند.
دانشمندان آثاری از ماده شیمیایی سمی آرسنیک در جلد بیش از 200 کتاب از سراسر جهان یافته‌اند.
به نقل از دیلی میل، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با سطوح نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شد برخی از کتابخانه‌ها آنها را از قفسه‌ها حذف کنند.
پژوهشگران «دانشگاه دلاور»(University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.
دانشمندان اکنون به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند و می‌گویند که قرار گرفتن در معرض آنها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.
ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه 1800 تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما هزینه بسیار زیاد شد زیرا کتاب‌ها با جلدهای چرمی تولید می‌شدند. ناشران کتاب در عوض جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود و می‌توانست جایگزین ارزان‌تری برای چرم باشد اما نمی‌دانستند که آرسنیک مورد استفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.
ناشران ترجیح دادند برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله»(Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. کارل ویلهلم شیله در سال 1775 کشف کرد با مخلوط مس و آرسنیک می‌تواند یک رنگ سبز چشم‌نواز را ایجاد کند. شیله نهایتا به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

خبر یزد


کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آنها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.
هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب با جلد سبز زمردی را که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، حذف کرد و اگرچه آسیب‌های ناشی از آنها احتمالا جزئی هستند اما کتابخانه پیش از این که دوباره آنها را در قفسه‌ها قرار دهد، در حال انجام دادن آزمایش‌هایی است. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفتند: ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و یک آزمایشگاه بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آنهاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند.
قرار گرفتن در معرض آرسنیک با افزایش علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن در معرض این ماده در بلندمدت می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.
پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی»(Poison Book Project) را در سال 2019 آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین از جمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.
همچنین، آنها دریافتند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ حاوی نوعی ماده‌ معدنی موسوم به «سینابر»(Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

خبر یزد


پژوهشگران دریافتند که کتاب‌های دارای جلد زرد نیز حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.
افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیک در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آنها را در پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.
در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع‌ در مهمانی‌های کریسمس، مسمویت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمویت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که در نهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.
«هیلی وبستر»(Hayley Webster) مدیر کتابخانه «موزه ویکتوریا» گفت: کتاب‌ها به طور سنتی به عنوان اشیای نسبتا ایمن در نظر گرفته می‌شوند. اکنون احساس می‌کنم چیزهای بیشتری وجود دارند که باید یاد بگیرم و بدانم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/647437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحی دقیق ربات جدید سونی روی یک دانه ذرت

تبدیل چربی مرغ به دستگاه ذخیره انرژی

جشن تولد بابا رضا در یزد

یزدی‌ها برای حسینی سنگ‌تمام گذاشتند(عکس)

گفتگوی شنیدنی با یک طراح جلد کتاب

حل مشکلات ریاضی با کمک نسخه جدید ChatGPT

زنگ خطر کاهش جمعیت در کمین کشور ایران

چادرملو-آلومینیوم؛ میزبانی 18 هزار نفره

چادرملو-آلومینیوم؛ میزبانی 18 هزار نفره+ ویدئو

جشنواره ی گل و گلاب در روستای هریسک علیای بافق

تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی

سنگ کاغذ قیچی با نسخه جدید ChatGPT

اقتدار و عظمت جامعه، به نیروی جوان است

امام جمعه کرج: ایران هرگز جنگ طلب نیست اما .../امام جمعه یزد: خانواده‌های پرجمیعت با برکت‌ترند

بالا رفتن سن ازدواج جوانان یعنی فاجعه

اعزام زائران یزدی به حج از 13 خردادماه

عکس | تلاش تحسین‌برانگیز در یزد برای زنده نگه داشتن یک درخت در حین دیوارکشی!

مجلس بر اجرای قوانین نظارت جدی‌ داشته باشد

امام جمعه یزد: فرزند کمتر آسایش به همراه ندارد

رفع تعهد ارزی از صادرات صنایع‌ دستی ‌

دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم «نریمانی» در کرج

اینجوری ننویس!

بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور

پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی پیدا شد

اردکان با 26 میلی متر، رکوردار بارش‌ها

مساله فرزندآوری برای شیعیان حیثیتی است

«به بلندای آن ردا» رمان سید علی شجاعی به چاپ ششم رسید

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

ماجرا‌های پشت پرده در شبکه 2

برگزاری سومین جشنواره پخت نان سنتی اقوام در یزد

فرزندان سرمایه‌ هستند/خانواده‌های پرجمیعت با برکت‌ترند

داستانک/ می‌خواهم شاگرد مکانیک شوم

ضرورت حساسیت مسئولان به موضوع جوانی جمعیت

اعطای نشان خدمت به جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع امنیت یزد

«خوابیدن» سموم مغز را دفع نمی‌کند!

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

نابغه‌ ایرانی که نامش در کنار نام نیوتن و پاسکال ثبت شده است

چرا بشر هنوز به مریخ نرسیده‌ است؟

ساعت بازدید نمایشگاه کتاب در پایان هفته تمدید شد

نهضتی برای ارائه خدمات سلامت رایگان به مردم

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

ربات فضانوردی که به زودی به ایستگاه فضایی چین می‌رود

راه اندازی مرکز انیمیشن در استان یزد

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

احتمال مرگ زودهنگام مردانی که تستوسترون پایینی دارند!

آخرین وضعیت ترافیکی محورهای پرتردد کشور