خبر یزد

آخرين مطالب

از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شد فرهنگي

از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا /در نشست خبری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت شد تا از برنامه‌های متعدد فرهنگی که در بخش‌های مختلف برگزاری می‌شود، استفاده کنند.
نشست خبری این دوره از نمایشگاه کتاب امروز (یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت) در مصلی امام خمینی(ره) تهران درحال برگزاری است.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی اظهار کرد: سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از چهارشنبه، 19 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان روز شنبه، 29 اردیبهشت در مصلی تهران ادامه خواهد داشت.
او افزود: نمایشگاه کتاب بزرگترین اجتماعی مردمی، حول محور دانش ، آگاهی و کتاب شکل می‌گیرد که با همت نهادهای مختلف برگزار می‌شود. امیدواریم این رویداد با حضور مشتاقانه ناشران خودمان در دو بخش مجازی و حضوری، به نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی، پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود.
احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای را در تقویم خانواده‌های ایرانی دارد، گفت: از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کنم تا از برنامه‌های متعدد فرهنگی که در بخش‌های مختلف برگزاری می‌شود، استفاده کنند. امیدوارم میزبان شایسته برای فعالیت‌های فرهنگی ناشران ارجمند و مردمان عزیز باشیم.
رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تلاش شده ضعف‌های مختلف نمایشگاه کاهش پیدا کند و ضعف‌ها را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح رضایت‌مندی مردم از نمایشگاه در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن، پیش از آغاز نمایشگاه نقشه کامل بخش‌های نمایشگاه تا فردا در دسترس رسانه‌ها قرار گیرد تا به اطلاع مردم برسد. این اتفاق برای نخستین بار پیش از شروع نمایشگاه کتاب، مردم و رسانه‌ها از جزئیات جانمایی ناشران پیش از نمایشگاه مطلع خواهد کرد.
او سپس با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی نیز گفت: برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین در زمان برپایی نمایشگاه خواهیم داشت و نماسازی برای پاسداشت و مجاهدت‌های مردم غزه تدارک دیده شده، همچنین به دلیل همزمانی دهه کرامت و جایگاه زنان و دختران، برنامه‌هایی در نظر داریم. 
احمدوند با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب گفت: امیدوارم با همکاری شرکت پست، پاسخ‌دهی مناسب به درخواست و سفارش مردم با شرایط مطلوب‌تری صورت بگیرد. حضور کتابفروشان در بخش مجازی کتاب با رفع نواقصی که سال گذشته داشت، ادامه خواهد داشت.
او با پیش‌بینی حضور گسترده مردم، درخواست کرد: مردم حضور خود را در تایم روزانه برگزاری نمایشگاه، در ساعت‌های مختلفی تقسیم کنند تا با تراکم جمعیت کمتری مواجه شویم.
احمدوند درباره برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب گفت: حدود 60 ناشر خارجی در نمایشگاه حاضر خواهند بود که قریب 50 هزار عنوان عرضه خواهد شد، پیش‌بینی می‌کنیم از لحاظ حجم بار دریافتی امسال افزایش داشته باشیم و حدود 70 تن مرسوله خارجی داشته باشیم. امسال روزهای 24 و 25 و 26 اردیبهشت در بخش خارجی، رویدادی درباره نشر ایران خواهیم داشت و این رویداد براساس نیاز معرفی بیشتر، نشر ایران به ناشران خارجی به ویژه ناشران و کارگزاران منطقه‌ای پیش‌بینی شده است. امیدواریم این اتفاق، شروع ارتباط ناشران با جامعه جهانی نشر باشد.
علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب هم با اشاره به ارزیابی صورت گرفته از دوره گذشته نمایشگاه کتاب، گفت: امیدوارم این اتفاق به فرایند کار جدیدی تبدل شود. آنچه در دوره گذشته و این دوره تجربه می‌شود، نمایشگاهی به وسعت مرزهای کشورهای ایران عزیز است و تلاش می‌شود اتفاقاتی که در محل گردهمایی [مصلی] رخ می‌دهد، در سراسر کشور فراهم شود که بخشی از اتفاق، بخش مجازی است و بخش دیگر مرهون رسانه‌ها است.
او با تشکر از 70 دستگاه و نهاد دخیل در برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: همه ناشران در بخش مسقف جانمایی شده‌اند و دیگر سازه موقتی نداریم. همچنین عمده کارگاه‌های ساخت و ساز که محل عبور مرور بود، جمع‌آوری و محیط بهسازی شده است. 
سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به افزایش 5 هزارتایی پارکینگ‌ها، گفت: با این حال از عموم مردم درخواست می‌کنیم، برای بازدید از نمایشگاه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ شهرداری وعده کرده سرفاصله قطارها را کوتاهتر کند. سه درب جدید به مصلی اضافه شده است؛ دو در برای ورود نفرات و یک در برای ورود خودرویی در نظر گرفتیم. در واقع از سه جهت خیابان قنبرزاده، خیابان شهید بهشتی و اتوبان مدرس، ورودی نفررو و خودروی داریم.
رمضانی با توضیحی درباره شعار نمایشگاه به موضوع گردشگری ادبی اشاره کرد که در این دوره مورد توجه بوده است.
او درباره میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان و طلاب و استادان دانشگاه نیز گفت: دانشجویان 700 هزارتومان یارانه دریافت می‌کنند که 40 درصد را وزارت ارشاد و حامیان مالی پرداخت می‌کنندو و 60 درصد دیگر را دانشجویان. میزان یارانه استادان نیز 800 تومان است که 50 درصد توسط وزارت ارشاد و حامیان و مابقی توسط خودشان پرداخت می‌شود. یارانه در بخش مجازی قابل استفاده است تا مردم بدون دغدغه و احساس محرومیت، این دغدغه را نداشته باشند که نمی‌توانند مسافتی را طی کنند.
او سپس درباره حضور و ثبت‌نام خبرنگاران، شهروند خبرنگار و حضور خبرنگار خارجی توضیحاتی داد. 
در ادامه سخنگوی نمایشگاه کتاب یادآور شد: 100 پاسخگو در مرکز پاسخگویی نمایشگاه یا شماره 91009898، درباره نمایشگاه فیزیکی در مصلای و نمایشگاه مجازی اطلاع‌رسانی می‌کنند.
او سپس درباره فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب، مشاوره‌های کتاب که در شبستان و بخش کودک مستقرند، همچنین بزرگداشت فردوسی در تقویم زمانی خود، غرقه جوایز ادبی توضیحاتی داد.
به گفته علی رمضانی حضور 2619 ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است و 250 ناشر نیز در مراحل قطعی شدن هستند که اگر حضورشان امکان پذیر نبود به بخش مجازی اضافه خواهند شد.
در ادامه نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران، یاسر احمدوند در پاسخ به سوالی خبرنگاری درباره بودجه و درآمدهای نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب، ردیف بودجه‌ای مستقلی ندارد و هزینه نمایشگاه کتاب از محل بودجه‌های حمایت از نشر تأمین می‌شود. پیش از استقرار دولت فعلی، بیش از 60 درصد از هزینه‌های نمایشگاه را دولت می‌پرداخته و درآمدهای نمایشگاه کمتر از یک‌چهارم بوده است، در واقع فاصله زیادی بین درآمدها و هزینه‌ها بوده است. تلاش ما این است، حجم کمک دولت و حمایت نشر در هزینه‌های نمایشگاه کاهش یابد؛ سال گذشته حدود 80 درصد هزینه متکی بر درآمدها، حمایت‌های مالی و تبلیغات بوده و 20 درصد بر دوش دولت!
وی خاطرنشان کرد: اضافه شدن نمایشگاه مجازی هزینه‌بر است اما با توسعه کار نمایشگاه میزان اتکای بودجه نمایشگاه کاهش یافته است و حدود 20 درصد از هزینه نمایشگاه به صورت مستقیم توسط دولت تامین می شود و مابقی توسط حامیان مالی، اجاره غرفه و تبلیغات بوده که دستاورد بزرگی است.
او خاطرنشان کرد: نمایشگاه با روند سابق در معرض تعطیلی بود؛ از نمایشگاه در حال تعطیل به نمایشگاه خودکفا برسیم و تلاش داریم آنچه دولت به نمایشگاه کتاب اختصاص می‌دهد، صرف یارانه کتاب شود. امیدواربن تا پایان دولت نمایشگاه کتاب همه هزینه‌های خود را تامین کند و کمک دولت در حد خرید کتاب باشد نه هزینه‌های جاری.
احمدوند درباره شفافیت درباره هزینه‌ها و درآمدهای نمایشگاه کتاب نیز گفت:در موضوع نمایشگاه ناظران قانونی وجود دارند و دیوان محاسبات و مجموعه نظارتی و موسسه حسابرسی به صورت مشخص بر هزینه‌های ما نظارت دارند. عملکرد موسسه خانه کتاب توسط حسابرس رسمی مطلوب ارزیابی شده است. عملکرد شفاف، نظارت‌پذیر، نظارت شده و قابل دفاع است. اتکای هزینه‌های نمایشگاه به هزینه‌های دولتی کاهش یافته است. جزئیات برگزاری نمایشگاه به نهادهای مرتبط اطلاع داده شده است. 
او درباره حضور ناشرانی که سال قبل صرفا در بخش نمایشگاه مجازی شرکت کرده بودند نیز گفت: ناشرانی که به دلایل مختلف در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، اینگونه نیست که نتوانند در دوره بعد شرکت کنند بلکه امکانش فراهم است اما طبیعی است در ازدحام حضور کسانی که هر سال شرکت می‌کنند اگر اولویت بندی شود، اولویت با کسانی است که حضور مستمر دارند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/648064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خون دایناسورها در رگ‌های ما جریان دارد!

سرقت کابل و قطعی چند ماهه تلفن در روستای سانیج

جشن زیر سایه خورشید - یزد

حضور استاندار یزد در تمرین تیم چادرملوی اردکان

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

2 تصویر خیره‌کننده از «ستون‌های آفرینش»

آیا ممکن است ماه ناپدید شود؟ اگر ماه یک شب نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

انعقاد قرارداد زمین قانون جوانی جمعیت اطلاع رسانی می‌شود

بهره‌برداری و افتتاح 152 طرح ملی و استانی در سال 1403

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

نادان چه کسی است؟

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

هوش مصنوعی طعنه و کنایه را تشخیص می‌دهد!

اجرای 500 طرح عمرانی در یزد

انجام پیوند مغز استخوان اطفال در یزد

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

گیاه در معرض آسیب به کشاورز هشدار می‌دهد!

کوچکترین آشکارساز نور جهان ساخته می‌شود

خودکفایی در ساخت دستگاه تصویربرداری پرتوی ایکس

برخورد دو سیاهچاله‌ زمانی که جهان تنها 740 میلیون ساله بود

«اسپیس‌ایکس» پنجاه و یکمین ماموریت مداری را در سال 2024 انجام داد

تکمیل راه‌آهن یزد- اقلید تا 2 ماه آینده

نفوذ گرد و غبار به استان یزد

استقبال چند هزار نفری اردکانی‌ها از یک اثر هنری

رشد 183 درصد فعالیت‌های عمران شهری در یزد

گزارش تصویری | یزد گردی با «پشت پرده»

زیرساخت‌های یزد برای مقابله با سیل احتمالی تکمیل شده است

خسارت به راستگرد امیرچخماق صحت ندارد

هشدار طوفان و گرد و غبار در یزد

آغاز کلاس مربیگری فوتبال درجه c آسیا در یزد

«پشت پرده» بازگشت شفیعی‌جم به تلویزیون

صید بزرگ نقل‌ ‌و انتقالات: بازگشت پدیده

استادیوم نصیری یزد؛ زخمی که جام حذفی بر آن نمک پاشید!

ملاحظات خاص برای هرگونه تغییر در موزه/امکان بازدید عمومی به شرط تعداد!

اعتبار 700 میلیاردی برای آزادسازی معابر شهر یزد

پیشرفت 60 درصدی احداث موزه بزرگ یزد

خسارت بازگشایی راستگرد امیرچخماق صحت ندارد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

برقراری عدالت در اطلاع رسانی رسالت مهم حوزه روابط عمومی‌ است

شهدا و ایثارگران در همه عرصه‌ها از کیان اسلامی‌ حراست و دفاع کرده‌اند

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

موزه‌دار چه کسی ست؟

تفاوت دیدگاه مردم نسبت به موزه از گذشته تا کنون

موزه ملی ایران جزو معدود موزه‌های ملی دنیا است!

تفاوت موزه‌داران و افرادی که راهنمای موزه هستند

معرفی کتابی جالب درباره شاهنامه